Før avreise er det viktig at elevene blir kjent med fredsbegrepet.
Fase I og Fase II – Introduksjon og emnevalg - felles
I utgangspunktet kan fred virke som et enkelt begrep å definere, men når vi blir bedt om å være konkrete og uttrykke hvilke faktorer som må være til stede for at det skal være fred, da kan det straks bli vanskelig.
Er fred på utsiden eller på innsiden?
Erfaringsmessig er det slik at noen definerer fred i forhold til situasjonen mellom stater, på et statsplan, mens andre definerer fred mer personlig, og hevder at man må ha fred med seg selv for å kunne skape fred rundt seg?
I denne introduksjonsfasen til temaet fred – besøk vår internettside til fredsklubben
Active for Peace!
I tillegg finner dere mange forslag til både filmer og bøker blant undervisningskoffertens Kunnskapsverktøy.
Hva er fred? Den vanskelige definisjonen av fred…
- er fred indre fred?
- er det fred i et land?
- er det fravær av krig?
- er det fravær av konflikt? I familien eller i landet eller i oss selv?
-
har vi i Norge den samme oppfattelsen av fred som mennesker som lever med krig?
Som en ”kick-start” til fredstemaet - la elevene ”drodle” hver for seg i noen minutter.
-
Sett ned noen tanker om hva fred er for deg.
Deretter – la en og en bidra med et ord, som ikke er nevnt før, om hva fred representerer for dem. Skriv ordene opp på tavlen.
Plasser elevene i arbeidsgrupper og la elevene diskutere seg fram til en diskusjon omkring fred. Når de er ferdig skal de ha en skriftlig definisjon av fred, som hele gruppen er enige om.
Definisjonene presenteres i plenum.
Presenter ulike definisjoner på fred fra internasjonale tenkere eller organisasjoner.
Se power-point presentasjon (link – la den også ligge som blå boks: ”Last ned power-point presentasjon med ulike definisjoner på fred”)
Be elevene om å finne flere definisjoner.
Fase III – Problemformulering – i grupper
I denne fasen er det viktig at prosjektgruppen arbeider sammen med å finne en hovedproblemstilling. Alle i gruppen må være enig i problemstillingen som velges.
Et fredsprosjekt kan inneholde så mye!
Et fredsprosjekt kan skape så mye!
Forslag til ulike hovedproblemstillinger. Noen av problemstillingene kan kombineres, noen kan brukes som hovedproblemstilling og andre som underproblemstilling:
Fred og samfunnsfag:
- Samfunnsfaget skal medvirke til en erkjennelse av at mennesket inngår i en historisk sammenheng, og at en lang rekke historiske hendelser har ført til at vi er der vi er i dag.
Hvordan har fredssituasjonen i Norge, og i Europa for øvrig, endret seg gjennom tidene?
På hvilken måte har Europa og Norge, endret seg som direkte følge av den andre verdenskrig?
Ha hovedfokus på Polen, hvem ble tildelt Nobels Fredspris fra Polen og hva hadde denne personen bidratt til? Hvordan har Polen endret seg som følge av hans arbeid? Er det mulig å se eksempler fra dette arbeidet på deres reise gjennom Polen?
Tyskland satt igjen som svarteper etter den andre verdenskrig. Hva er situasjonen i Tyskland i dag, og hvilken rolle spiller Tyskland i dagens Europa?
-
Samfunnsfaget skal gi innsikt i det politiske systemet i Norge og i det internasjonale samfunnet, og gi individet en erkjennelse av at politikk er preget av konflikt og samarbeid.
Mange kaller EU et fredsprosjekt. Hva menes med det og fungerer EU som en fredsaktør? Drøft og gi eksempler.
Ta utgangspunkt i internasjonale konflikter på 1900-tallet og i vårt eget århundre, formler årsaksforklaringer og diskuter konsekvensene av konfliktene, for det internasjonale samfunnet og for menneskene i de berørte landene (her er det lurt å gjøre et utvalg av land eller regioner).
Fred og KRL – filosofi og etikk:
- Drøft verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt, særlig med hensyn til fredsarbeid og demokrati.
Hvordan arbeider vi med fredsarbeid og demokrati lokalt i Norge? Gi eksempler – hvordan kan megling i skolen være med på å skape fred?
Hvordan kan vi skape fred mellom to naboer som er uenig om en tomteavgrensning, et tre eller liknende?
Drøft konfliktrådets betydning i å løse konflikter hvor særlig unge er involvert?
Norge liker å kalle seg en fredsnasjon. Hva er årsaken til at vi hevder å kunne gjøre det? Er nordmenn fredligere enn andre?
Hvilke fredsprosesser har Norge vært involvert i og hvilken rolle har Norge hatt i de ulike prosessene?
Grip fatt i ulike nordmenn som er særlig aktive i ulike fredsprosesser, problematiser deres involvering.
Drøft utviklingen av fredsbegrepet i et historisk perspektiv. Hva mener vi med det snevre og det utvidede fredsbegrepet? Hvordan kan Nobels Fredsprisvinnere belyse utviklingen av fredsbegrepet?
Ta utgangspunkt i krigen mot terror. På hvilken måte er den med på å skape, eventuelt ikke skape, internasjonal fred?
Fred og naturvitenskap:
- Faget skal gi kunnskap om, forståelse av og opplevelser i naturen som fremmer viljen til å verne om naturressursene, bevare det biologisk mangfold og bidra til en bærekraftig utvikling.
Hva mener vi med knappe naturressurser? Hvordan kan en knapphet på naturressurser bidra til en ustabil verden? Gjør rede for ulike typer konflikter som har oppstått på grunn av tilgang til naturressurser?