Her følger et eksempel på en enkel fremstilling av de ulike fasene i et prosjektarbeid.
Enhver gjennomfører kan tilpasse fasene i forhold til ”sitt” prosjekt.
Fase I – introduksjon – felles for alle.
- Introduksjon av prosjektarbeid som arbeidsmetode
- Velge hovedområde
- Avklare rammene (Hvor mange på gruppa? Varighet? Karakter? Etc)
- Avklare spillereglene og ansvarsforholdene
- Faglig introduksjon til hovedområdet
Fase II – emnevalg – felles for alle.
- Idemyldring
- Velge emne og etablere arbeidsgrupper
- Bestemme omfanget av prosjektet
Fase III – problemformulering – i grupper.
- Finne relevante problemstillinger
- Utarbeide konkrete arbeidsspørsmål
Fase IV – planlegging – i grupper.
- Målsetting
- Metodevalg – hvordan skal elevene hente inn informasjon?
- Produktform – hva skal prosjektet munne ut i?
- Framdriftsplan
Fase V – gjennomføring – i grupper og felles.
- Innsamling av informasjon
- Bearbeiding av informasjon
Fase VI – produktfremstilling – felles og i grupper.
- Ferdigstilling av produktet
- Valg av presentasjonsform – en avis, en dagbok, en handlingsplan, en film?
- Fremlegge resultater – for resten av klassen, for lokalsamfunnet?
Fase VII – felles og i grupper.
- Vurdere eget produkt
- Vurdere fremlegging
- Vurdere resultater i forhold til problemformuleringer og mål
Fase VIII – felles
- Hva fikk vi ut av prosjektet?
- veien videre…
NB – I Undervisningskoffertens "tips til prosjektoppgaver" finnes tips til emnevalg, arbeidsoppgaver som introduserer emne, relevante problemstillinger og ulike produktformer.
Lykke til!