Fase I - Introduksjon (felles for alle)
I tillegg til at dette er en fase hvor elevene gjør seg fortrolig med rammene for prosjektarbeidet, det vil si hvor omfattende, hvor mange i hver gruppe, hvilken form og så videre, er dette også fasen med introduksjon til det faglige emnet.
Hva er den kalde krigen?
- Definisjon
- Årsaker
- Internasjonale hendelser
- Berlin
- Årsaker til Berlinmurens fall
Fase II – Emnevalg (felles for alle)
Det overordnede emnet for prosjektarbeidet er den kalde krigen, og for elevene som skal reise med oss foreslår vi et ekstra fokus på hvilke konsekvenser den kalde krigen hadde for Berlin. På den guidede runden gjennom Berlin får elevene gode muligheter til å se mange av de minnesmerkene som er satt opp i forhold til hendelsene under den kalde krigen. Et eksempel er symbolet som er reist over ”luftbroen” til Vest-Berlin fra 1948 til 1949.
Et godt prosjektarbeid har allikevel enda flere avgrensninger. Det gjelder å finne temaer innen temaet.
Hvordan var menneskerettighetssituasjonen i Øst-Berlin under den kalde krigen?
Hvilke historier kan man fortelle om menneskene som bodde i Berlin da Muren kom?
Hvilke fluktforsøk hadde man under den kalde krigen?
En presentasjon av Berlins mange minnesmerker
Fase III - Problemformulering (i grupper)
I denne fasen er det viktig at gruppene arbeider hver for seg om å komme frem til en felles problemstilling. Det er viktig at alle er enig i den problemstillingen som velges.
Ta gjerne utgangspunkt i et kompetansemål fra historie for å komme fram til en problemstilling som deres gruppe ønsker å arbeide med.
Diskutere menneskeverd, rasisme og diskriminering i et historisk og i et samtidsperspektiv – med utgangspunkt i situasjonen i Berlin under den kalde krigen
Presentere en historisk hendelse med utgangspunkt i ulike ideologier, som for eksempel den unike hendelsen at Muren falt, 9. november 1989.
Skape fortellinger om mennesker som levde under den kalde krigen, og vise hvordan rammer og verdier i samfunnet påvirker tanker og handlinger.
Søke i ulke kilder fra den kalde krigen, vurder dem kritisk, og vis hvordan ulike kilder kan fremstille historien ulikt.
Lag spørsmål knyttet til en hendelse under den kalde krigen, for eksempel det at Willy Brandt blir kansler i Vest-Tyskland i 1969, formuler årsakene til at han ble valgt til kansler og diskuter konsekvensene av dette valget.
Fase IV - Planlegging og metodevalg (i grupper)
I denne fasen må gruppene arbeide hver for seg og bestemme seg for rammene rundt sitt eget prosjekt.
Hvilken arbeidsdeling skal det være i gruppen?
Hvordan skal gruppen innhente den informasjonen som er nødvendig?
Hvilken framdriftsplan har gruppen?
Hva skal prosjektet munne ut i?