Til lærer - forarbeid

 
 

En liten guide

I forberedelsesprosessen til den turen klassen skal på, kan det være lurt å starte med å gjøre elevene kjent med landene de skal besøke, både i forhold til landenes historie, geografiske særtrekk og sosiale situasjon i dag. Slik får elevene en bedre forståelse av landene de besøker.

Tilbakemeldinger fra våre reiseledere er at elever spør og undrer seg over mange ting når det er på tur. Blant annet har reiselederne opplevd spørsmål av typen: ”Er Polen et u-land?”
Diskusjoner omkring slike spørsmål er nyttig å ta i forkant av reisen slik at elevene vet hvilken situasjon landene de reiser til befinner seg i.

Kompetansemålene i blant annet geografi, samfunnskunnskap, historie og KRL for
10. årstrinn viser til faktakunnskapen av denne typen:

Lokalisere og dokumentere oversikt over geografiske hovedtrekk i verden og sammenlikne ulike land og regioner

Lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og karttegn

Elementærkunnskap er nyttig i forkant av et prosjekt også, da det er denne faktakunnskapen som skal føre elevene til temaene for prosjektene. Hvis elevene skal fokusere på Polen i sitt prosjekt, trenger de informasjon og kunnskap om Polen for å finne ut om det er landets medlemskap i EU de vil skrive om, eller Polens klassekampsforkjemper Lech Walesa.

”Godt samspill mellom skolen og nærings- og arbeidsliv, kunst- og kulturliv og andre deler av lokalsamfunnet kan gjøre opplæringen i fagene mer konkret og virkelighetsnær og gjennom det øke elevenes evne og lyst til å lære”
(sitat fra læreplanverket i Kunnskapsløftet)

Aktive Fredsreiser tilbyr seg å komme på besøk til alle skoler som ønsker det i forbindelsen med våre skoleturer. Det kan være i den fasen dere vurderer å bestille tur med oss, eller det kan være senere, i det de faglige forberedelsene har startet.

LinkHelga Arntzen og hennes arbeid

Det er daglig leder i Aktive Fredsreiser, Helga Arntzen, som stort sett besøker skolene. Helga er som kjent grunnleggeren av både Hvite Busser og Aktive Fredsreiser og på skolebesøkene forteller hun om noen av årsakene til at hun ønsket å starte disse reisene på begynnelsen av 1990-tallet.

Bakgrunn:
Helga ble født i Tyskland under krigen og i 1948 og da hun var bare seks år gammel skilte hennes foreldre seg. Moren tok med seg Helga og Helgas bror til Berlin og denne reisen husker Helga som et langt ”flyktningmareritt”:
”Jeg har opplevd å være flyktning. Jeg har opplevd å være et ensomt barn som lengtet etter trygghet og omsorg. Jeg har blitt hjernevasket og lurt av politisk propaganda og det er mange av mine bitre erfaringer fra oppveksten som ligger som en drivkraft i det arbeidet jeg har startet. Jeg prøver å gjøre verden til et litt bedre sted.”

Helgas fortelling er en personlig skildring som gir elevene innsikt i historien. I tillegg vektlegger Helga at reisene hun var i ferd med å starte, skulle forhindre framveksten av nynazistiske strømninger på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Dermed åpner hennes bakgrunnshistorie også muligheten for å diskutere temaer som menneskerettigheter, rasisme og diskriminering.

Les mer om Helga Arntzen og hennes arbeid på Aktive Fredsreisers hjemmesider

LinkHelga Arntzen og hennes arbeid

Ta kontakt med oss hvis dere vil vite mer – vi besøker gjerne skolene kostnadsfritt!
Telefon – 37153900
LinkE-post

Gå inn på
Linkwww.globalis.no
og velg land; Polen og Tyskland, og eventuelt Norge. I tillegg kan elevene bruke atlas eller
Linkwww.googleearth.com  

Fire hjørner – en aktivitet for å øke bevisstgjøring rundt egne holdninger og valg.
Link Operasjons Dagsverk - Fire hjørner

Mat i Europa og verden for øvrig er forskjellig fra den maten vi er vant til, selv om det tradisjonelle kjøkkenet, som annen kultur, er i ferd med å globaliseres. I enhver liten by i Norge finner vi et kinesisk kjøkken og landets utdanningsinstitusjoner varter opp med alt fra nudler og wienersnitsler (samtidig serveres det hamburger og Indisk (!) på restaurant i Kambodsja!) Til slutt kan det se ut til at det nærmest er den norske tradisjonelle maten det er vanskelig å oppdrive. Slik er det muligens også i de landene dere skal besøke, derfor kan dere forberede dere med å lære å lage tradisjonell Polsk og Tysk mat før avreise. I tillegg blir det noen spørsmål om Polsk og Tysk bordskikk, vi har nemlig fått nyss om at det å bruke en tannpirker og blåttlegge alle tenner, ikke blir veldig godt mottatt i Polen…

Polske retter

Gulasj 3- 4 personer
Ingredienser:
Man kan bruke forskjellige sorter kjøtt, f.eks oksekjøtt el svinekjøtt
400 gram kjøtt
2 løk i skiver
2 ss margarin
Salt / Pepper
1 dl tomatpuré
1 - 2 dl vann / kjøttkraft
Koketid 45 – 60 min

Slik gjør du:
- Skjær kjøttet i terninger
- Brun løk og kjøtt i smør
- Krydre
- Tilsett tomatpuré og spe med væske
- La retten koke under lokk på svak varme
- Smak til

Server med kokte poteter, kokt ris eller spagetti og salat

”Pletter” med epleskiver
2 egg
3 dl hvetemel
6 dl melk
1,5 ts salt
(1 – 2 ts sukker)

Slik gjør du:
- Visp sammen eggene og litt av melken
- Tilsett melet og visp til en jevn røre
- Bland i resten av melken, salt og eventuelt sukker
- La røren svelle ca 20 – 30 minutter
- Mens deigen hever, skrell eplene, fjern kjernene og skjær dem i skiver på ca 1 cm
- Bland eplene med deigen
- Smelt smør eller margarin i en stekepanne
- Med en skje legges røren med eplene i stekepannen
- Stek små pletter gylne på begge sider

Plettene serveres nystekte med melisdryss, rørte bær eller syltetøy

Grønnsakssuppe 3-4 personer
Ingredienser:
1 - 1,5 buljongterning
2 gulrøtter
Halv puré
2 hg blomkål
1 hg grønne erter
3 poteter
2 dl matfløte
1 ss mel
Salt, pepper, persille

Slik gjør du:
- Gulrøtter raspes i små biter. Puré vaskes og skjæres i skiver
- Kok opp buljongen, legg i gulrøtter og puré
- Blomkål deles i små buketter og legges i gryten
- Deretter følger ertene
- Poteter skrelles og deles i små terninger og deretter i gryten
- Smak til med salt og pepper
- Kok til grønnsakene er myke
- Lag jevning ved å blande matfløte og litt mel
- Ha jevningen i suppen
Ved servering, dryss fersk persille over suppen. Server med brød.

Mange fagfolk vil kunne gjøre dette gratis som en del av sin jobb. Dette vil være inspirerende både for lærere og elever ved at de får lytte til en person som kan spesielt mye om de ulike temaene.

Psykologi i ungdomsskolen av Sasan Zarghooni:
Les om hvordan Sasan presenterte sitt kurs om psykologi i ungdomsskolen, for reiselederne på årets siste reiseledersamling i 2008.
LinkFolkemordspsykologi

Sasan hevder at mer kunnskap om psykologi og hvordan mennesker reagerer i bestemte situasjoner, vil gjøre det lettere  å være forbredt i ukjente situasjoner.

For;
- Når mennesker befinner seg i ukjente situasjoner blir handlingsevnen redusert

- Når mennesker er vitne til overgrep, fordeler vi umiddelbart ansvar mellom alle som er tilstede, og jo flere som er tilstede, jo mindre er sjansen for å få hjelp, for alle fraskriver seg ansvar.

Sasan besøker gjerne klasser eller grupper av ungdommer som skal på tur med Aktive Fredsreiser eller som har vært på tur og som ønsker å arbeide videre med tematikken i ettertid.

I forkant av reisen – inviter daglig leder i Aktive Fredsreiser, Helga Arntzen, på skolebesøk – det er helt kostnadsfritt for dere!

Her er det forslag til Quiz man kan ha underveis. Tema Polen og Tyskland

LinkBegge landQuiz
LinkPolenQuiz
LinkTysklandQuiz
LinkKalde krigenQuiz